SEKCJE

     1. Dydaktyka tłumaczenia

Obrady w tej sekcji będą okazją do wymiany doświadczeń w zakresie nauczania tłumaczenia pisemnego, ustnego i audiowizualnego z języka rosyjskiego i na rosyjski. Proponowana tematyka wystąpień obejmuje m.in. następujące zagadnienia:
  • ogólna dydaktyka tłumaczenia,
  • nauczanie tłumaczenia tekstów specjalistycznych,
  • przygotowanie do zawodu tłumacza przysięgłego,
  • zastosowanie technologii informacyjnych, w tym programów CAT, Internetu i in.,
  • wykorzystanie tradycyjnych i nowoczesnych mediów w konstruowaniu zadań tłumaczeniowych,
  • aktualne tendencje w dydaktyce uwzględniające bieżące potrzeby rynku tłumaczeń.

    2. Dydaktyka języka rosyjskiego jako obcego w audytorium słowiańskim

W ramach tej sekcji będą rozważane kwestie dotyczące nauczania Słowian języka rosyjskiego (ogólnego i specjalistycznego). Proponowana tematyka wystąpień obejmuje takie zagadnienia mające wpływ na proces uczenia się języka rosyjskiego, jak:
  • interferencja międzyjęzykowa,
  • znajomość realiów krajów rosyjskojęzycznych,
  • kulturowa specyfika audytorium słowiańskiego,
  • nowoczesne metody dydaktyczne, np. e-learning, teletandem, tutoring, platformy glottodydaktyczne i in.,
  • nowoczesne programy nauczania i materiały glottodydaktyczne uwzględniające specyfikę języka ojczystego uczących się.

    3. Dydaktyka j. rosyjskiego jako obcego w audytorium
    niesłowiańskim

W ramach tej sekcji będą rozważane kwestie dotyczące nauczania nie-Słowian języka rosyjskiego (ogólnego i specjalistycznego). Proponowana tematyka wystąpień obejmuje takie zagadnienia mające wpływ na proces uczenia się języka rosyjskiego, jak:
  • interferencja międzyjęzykowa,
  • problem różnic i podobieństw kulturowych, społecznych i in.,
  • nowoczesne metody dydaktyczne, np. e-learning, teletandem, tutoring, platformy glottodydaktyczne i in.,
  • nowoczesne programy nauczania i materiały glottodydaktyczne uwzględniające potrzeby i możliwości uczących się.

    4. Język rosyjski na studiach filologicznych, lingwistycznych
    i rosjoznawczych

Podczas obrad tej sekcji refleksji zostaną poddane kwestie nauczania języka rosyjskiego (ogólnego i specjalistycznego) w szkole wyższej, m. in.:
  • glottodydaktyka w warunkach umasowienia kształcenia wyższego,
  • wpływ zmian systemowych w szkolnictwie wyższym na tworzenie programów kształcenia i proces dydaktyczny,
  • optymalizacja kształcenia umiejętności językowych i interkulturowych w zakresie języka rosyjskiego (przykłady dobrych praktyk),
  • akademickie materiały dydaktyczne, w tym leksykografia dydaktyczna,
  • nauczanie teoretycznych przedmiotów językoznawczych i translatorycznych na studiach filologicznych, lingwistycznych i rosjoznawczych.